ZARZĄDZANIEZarządzanie obszarem etyki i przeciwdziałanie korupcji

System compliance

PSE wdrożyły i doskonalą system compliance (od ang. zgodność), zapewniający zgodność działania spółki z prawem, wewnętrznymi regulacjami oraz standardami etycznymi. Od początku 2022 roku przyjęliśmy Politykę compliance, która objęła swoim zakresem dodatkowo wpływ na środowisko, BHP oraz przestrzeganie zasad ochrony konkurencyjności i prawa antymonopolowego. Aby podkreślić rolę zapobiegania korupcji, utworzona została nowa, dedykowana Polityka antykorupcyjna. Pracujemy nad integracją obu tych zakresów oraz wzmocnieniem roli obszaru ESG w tych dokumentach, w tym poprzez wzmocnienie roli Pełnomocnika ds. Zrównoważonego Rozwoju. Aktualizacje te planowane są do wdrożenia w pierwszej połowie 2024 roku. 

Pracowników PSE obowiązuje Kodeks etyki, który jest ogólnodostępny w wewnętrznej sieci (Intranet).  Kodeks etyki wraz z Polityką compliance odnosi się do praw człowieka. Kodeks stanowi istotny element Polityki personalnej, definiującej oczekiwane postawy wobec pracowników. Dodatkowo, dla naszych kontrahentów zamieściliśmy na stronie www.pse.pl Kodeks postępowania dla partnerów biznesowych PSE. 

W naszej spółce przyjęliśmy politykę „zero tolerancji” dla wszelkiego rodzaju nadużyć i niestosownych zachowań, przez które rozumiane są zarówno sytuacje takie jak przyjmowanie korzyści majątkowych od dostawców usług, kradzież i niezachowanie tajemnicy przedsiębiorstwa, jak i inne niedopuszczalne zachowania, takie jak mobbing oraz molestowanie. Do bezwarunkowego przestrzegania zasady „zero tolerancji” dla takich zachowań zobligowany jest każdy pracownik PSE. 

Kodeks etyki PSE uwzględnia też elementy różnorodności. Przestrzegamy prawa w zakresie niedyskryminowania w zatrudnieniu m.in. ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, wyznanie, a także ze względu na formę lub czas zatrudnienia.

W sposób cykliczny prowadzimy także działalność edukacyjną mającą na celu zwiększenie świadomości pracowników w obszarze compliance. Pracownicy uczulani są na te zagadnienia już na etapie szkolenia wstępnego o nazwie Kompas na start. W 2024 r. planujemy przeprowadzić ponowne obowiązkowe e-learningowe szkolenia dla wszystkich pracowników z Polityki compliance w PSE.

Istotną częścią systemu compliance jest także możliwość sygnalizowania naruszeń (whistleblowing). W 2023 roku wdrożyliśmy pełny system ochrony sygnalistów zgodny z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Wdrożona platforma do obsługi zgłoszeń zapewnia możliwość ich anonimowego zgłoszenia. Wychodząc naprzeciw zgłaszającym, PSE zapewnia wiele kanałów do sygnalizowania zidentyfikowanych nieprawidłowości. Poniżej wymieniamy możliwości ich zgłaszania dla interesariuszy wewnętrznych oraz zewnętrznych:

  • przez platformę https://dajznac.pse.pl/ (dla interesariuszy wewnętrznych),
  • bezpośrednio do Pełnomocnika ds. Compliance lub Pełnomocnika ds. Antykorupcji,
  • drogą mailową, wysyłając wiadomość na adres: sygnal@pse.pl (można to zrobić z własnej lub z nieidentyfikującej zgłaszającego skrzynki e-mail),
  • listownie (z dopiskiem: do rąk własnych Pełnomocnika ds. Compliance lub Pełnomocnika Zarządu ds. Antykorupcji), wysyłając pismo podpisane swoim imieniem i nazwiskiem (wraz z adresem zwrotnym) lub anonimowo na adres siedziby Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., ul. Warszawska 165, 05-520 Konstancin-Jeziorna.

Zobowiązania pracowników i współpracowników PSE wynikające z Polityki compliance

  • Transparentne i niedyskryminacyjne traktowanie wszystkich kontrahentów i klientów PSE;
  • Zgłaszanie podejrzenia wystąpienia nadużyć do Pełnomocnika ds. Compliance;
  • Zapewnienie dostępu do rzetelnych i kompletnych informacji dotyczących postępowań o udzielenie zamówień przyszłym kontrahentom;
  • Nie udostępnianie kontrahentom żadnych informacji, mogących postawić ich w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do innych kontrahentów;
  • Upowszechnianie zasad Kodeksu postępowania dla partnerów biznesowych PSE i udostępniania jego treści kontrahentom;
  • Nie ujawnianie i nie wykorzystywanie do celów niezwiązanych z realizacją obowiązków służbowych informacji istotnych z handlowego punktu widzenia, a nie będących informacjami wynikającymi z powszechnie dostępnych źródeł lub będących informacjami powszechnie znanymi;
  • Traktowanie innych pracowników, partnerów biznesowych oraz interesariuszy zewnętrznych z należnym im szacunkiem;
  • Zachowanie powściągliwości w publicznych wypowiedziach na temat spółek wchodzących w skład GK PSE;
  • Niedyskryminowanie i nie mobbingowanie pracowników i współpracowników PSE;
  • Zgłaszanie występowania negatywnych zachowań do pracodawcy (mobbing, dykryminacja, molestowanie itp.) oraz innych form braku poszanowania norm prawa pracy;
  • Przewidywanie i unikanie sytuacji, w których prywatne interesy pracowników i współpracowników PSE mogłyby być sprzeczne z interesami spółki;
  • Informowanie o możliwości wystąpienia konfliktu interesów;
  • Przestrzeganie prawa i zasad etycznych.

Zapobieganie konfliktowi interesów 

Proces zapewniający unikanie i zarządzanie konfliktem interesów członków najwyższego organu zarządczego w PSE, zasadniczo sprowadza się do obowiązującego tych członków zakazu konkurencji – w formie odrębnej i zindywidualizowanej – wynikającego z umowy stanowiącej podstawę ich zatrudnienia. Dodatkowo, członkowie najwyższego organu zarządczego w PSE są zobowiązani do złożenia oświadczenia o spełnieniu kryteriów niezależności, o których mowa w art. 9d ust.1a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne. 

Informacje o konflikcie interesów nie są ujawniane interesariuszom zewnętrznym.

Procesy łagodzenia negatywnego wpływu

Głównym procesem łagodzenia negatywnego wpływu w zakresie obszaru etyki jest prowadzenie przez Pełnomocnika ds. Compliance regularnych szkoleń pracowników i współpracowników PSE w przedmiocie obowiązujących w naszej organizacji standardów etycznych, skodyfikowanych w Kodeksie etyki PSE oraz uświadamianie o znaczącej roli compliance w działalności prowadzonej przez naszą spółkę. 

Ponadto, swobodny i zanimizowany dostęp pracowników, współpracowników PSE oraz naszych kontrahentów do Pełnomocnika ds. Compliance, również odgrywa znaczącą rolę w łagodzeniu negatywnych wpływów w obszarze etyki.

W przypadku zamówień publicznych proces skargowy, tj. odwoławczy, realizowany jest na podstawie zasad określonych w ustawie Prawo Zamówień Publicznych. Środki ochrony prawnej określone w niniejszej ustawie przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Przepisy ustawy określają organ odwoławczy i jego skład oraz formę, a także sposób procesowania złożonego odwołania.

W naszej organizacji obowiązuje Kodeks postępowania dla partnerów biznesowych, który jest zbiorem podstawowych zasad, którymi w swojej działalności gospodarczej kieruje się PSE, i których przestrzegania oczekuje się od partnerów biznesowych. Dokument jest udostępniony dla każdego, nie tylko dla podmiotów zainteresowanych podjęciem współpracy z PSE, na stronie internetowej naszej spółki. 

Zidentyfikowane nieprawidłowości partner biznesowy zgłosić może poprzez kontakt z Pełnomocnikiem Zarządu ds. Antykorupcji lub Pełnomocnikiem ds. Compliance (w tym za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub poczty elektronicznej: sygnal@pse.pl lub zgodnosc@pse.pl).

W 2024 roku uruchomimy także możliwość zgłoszeń zewnętrznych przy wykorzystaniu wdrożonej w PSE platformy do sygnalizowania naruszeń.

W przypadku projektów rozwoju sieci przesyłowej dofinansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nieprawidłowości lub nadużycia mogą być dodatkowo zgłaszane drogą mailową: naduzycia.POIS@mfipr.gov.pl, lub korzystając z formularza opublikowanego na stronie www.pois.gov.pl/strony/zglaszanie-nieprawidlowosci.

Zgodność z prawem i regulacjami

W roku sprawozdawczym: 

  • Wobec PSE nie toczyło się żadne postępowanie w zakresie niezgodności z prawem oraz regulacjami, jak też nie zostały nałożone kary ani grzywny.
  • Odnotowano jeden przypadek nałożenia sankcji pozafinansowych tj. pouczenia ze względu na niedotrzymanie poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku dla terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, tj. na terenie działki nr 81/11 Gościszewo. W pasie technologicznym istniejącej linii wybudowano budynek mieszkalny, co zmieniło przeznaczenie terenu, a co wiąże się ze zmianą dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku.
  • W zakresie działalności przesyłowej nie odnotowano żadnego przypadku niezgodności z prawem i regulacjami, skutkującego nałożeniem kar czy grzywien.

Nasze działania antykorupcyjne

W PSE funkcjonuje Polityka antykorupcyjna oraz Instrukcja Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym i Nadużyciom. 

W 2023 r. PSE kontynuowały działania w zakresie dostosowania się do wymogów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, która reguluje kwestię ochrony osób dokonujących zgłoszeń nieprawidłowości i naruszeń, o których uzyskały informacje w kontekście związanym z pracą. W celu wdrożenia tych wymogów nasza spółka realizowała prace obejmujące dostosowanie przepisów wewnętrznych do kształtujących się w tym czasie uwarunkowań prawnych na poziomie krajowym. 

W spółce obowiązuje Polityka „zero tolerancji” dla nieprawidłowości i nadużyć. Przez „nieprawidłowości i nadużycia” rozumiane są w szczególności takie sytuacje, jak: przyjmowanie korzyści majątkowych lub osobistych od dostawców usług, kradzież oraz niezachowanie tajemnicy przedsiębiorstwa. Do bezwarunkowego przestrzegania zasady „zero tolerancji” dla nadużyć zobligowani są wszyscy pracownicy PSE.  

W naszej organizacji posiadamy system zgłaszania naruszeń, umożliwiający zgłaszanie wszelkich sytuacji niezgodnych z zasadami i polityką firmy. O nieprawidłowościach można informować jawnie lub anonimowo, m.in. poprzez wysłanie e-maila na adres: sygnal@pse.pl. Każda osoba zgłaszająca (sygnalista), zarówno z wewnątrz, jak i spoza organizacji, może liczyć na pełną anonimowość. Dodatkowo, pracownicy PSE objęci są ochroną prawną oraz ochroną przed działaniami odwetowymi, co gwarantują wprowadzone w firmie polityki i procedury.  

W przypadku projektów rozwoju sieci przesyłowej, dofinansowanych ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nieprawidłowości lub nadużycia mogą być zgłaszane drogą mailową na adres: nadużycia.POIS@mfipr.gov.pl.  

W 2024 r. wdrożyliśmy oprogramowanie do obsługi zgłoszeń sygnalistów. Przeprowadziliśmy analizę uregulowań wewnętrznych, w szczególności w zakresie Instrukcji zgłaszania nieprawidłowości pod kątem ich ujednolicenia i dostosowania do wymogów unijnych.  Przygotowujemy się również do modyfikacji wewnętrznego systemu przeciwdziałania korupcji z uwzględnieniem zmian prawa, potrzeb spółki i wymagań normy PN-ISO-37001.

Polityka antykorupcyjna PSE nie jest dokumentem publikowanym ani przekazywanym kontrahentowi do zapoznania. Kontrahent zapoznaje się i akceptuję klauzulę umowną tzw. "Klauzulę antykorupcyjną", która jest integralną częścią każdej umowy, której stroną jest PSE. 

W 2023 r. nasza spółka nie zgłaszała oraz nie była stroną w postępowaniach związanych z możliwością popełnienia przestępstwa o charakterze korupcyjnym.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dopasowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz tutaj