Zasady Rachunkowości
Podstawą do obliczenia kluczowego wskaźnika wyników dla Obrotu (KPI Obrót) było sprawozdanie finansowe PSE za rok 2023 przygotowane zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości (MSSF). Jako mianownik wskaźnika zostały przyjęte przychody netto ze sprzedaży z ww. sprawozdania.
Następnie w oparciu o zapisy Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. PSE dokonały analizy poszczególnych segmentów działalności, które zostały przyporządkowane do dwóch kategorii:
- kategoria I – skupiająca obszary działania spółki kwalifikujące się do Taksonomii,
- kategoria II – skupiająca obszary działania spółki, które nie kwalifikują się do Taksonomii.
Ze względu na fakt, że PSE są operatorem systemu przesyłowego (OSP) - zdefiniowanym w ustawie Prawo energetyczne - jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii elektrycznej do obszarów kwalifikujących się do Taksonomii zaliczone zostały przychody zgodne z definicją Taryfy dla energii elektrycznej na rok 2023 za:
- usługi przesyłania energii elektrycznej siecią przesyłową (opłata sieciowa stała i zmienna),
- korzystanie z krajowego systemu elektroenergetycznego (opłata jakościowa),
- prowadzenie rozliczeń z tytułu wymiany energii elektrycznej między krajowym systemem elektroenergetycznym a systemami elektroenergetycznymi państw niebędących członkami Unii Europejskiej (opłata rynkowa),
- udostępnianie krajowego systemu elektroenergetycznego (opłata przejściowa),
- zapewnianie dostępności energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w krajowym systemie elektroenergetycznym (opłata OZE),
- zapewnianie dostępności energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (opłata kogeneracyjna),
- pozostawanie w gotowości do dostarczania mocy elektrycznej do systemu elektroenergetycznego i dostarczania tej mocy do systemu w okresach zagrożenia (opłata mocowa),
- przyłączenie do sieci przesyłowej (opłata przyłączeniowa),
- przychody ze sprzedaży energii elektrycznej na Rynku Bilansującym w ramach fizycznej realizacji zawartych przez uczestników umów kupna/sprzedaży energii i bilansowania w czasie rzeczywistym zapotrzebowania na energię elektryczną z jej produkcją w krajowym systemie elektroenergetycznym (KSE),
- uzyskiwanych w ramach międzyoperatorskiego mechanizmu kompensat kosztów tranzytu (ITC),
- uzyskiwanych z dostaw operatywnych w ramach międzyoperatorskiej wymiany międzysystemowej,
- udostępnianie zdolności przesyłowych na połączeniach wzajemnych na przekroju synchronicznym (połączenia z Niemcami, Czechami i Słowacją) oraz na połączeniach wzajemnych niesynchronicznych (połączenia ze Szwecją i Litwą) oraz połączeniu z Ukrainą.
PSE, jako operator systemu przesyłowego prowadzą także działalność pozostałą, która stanowi marginalną część prowadzonej działalności. Przyjęło zasadę istotności, wg której zdarzenia występujące w przedsiębiorstwie, które nie wpływają znacząco na sytuację majątkową i finansową jednostki nie zostaną uwzględnione w Taksonomii. Dla określenia progu istotności zastosowano wskaźnik procentowy. Określenie progu istotności procentowo bazuje na wielkości przychodów ogółem ze sprzedaży. Ustalono, że próg istotności wynosi powyżej 1 proc. przychodów ogółem spółki. Przychody z działalności pozostałej wyniosły 0,15 proc. przychodów ogółem, zatem zostały ujęte w kategorii II skupiającej obszary działania spółki niekwalifikujące się do Taksonomii.
W oparciu o opisaną poniżej ocenę zgodności z Rozporządzeniem UE 2020/852 zidentyfikowano przychody z działalności kwalifikujących się do taksonomii.
Informacje na temat oceny zgodności z rozporządzeniem (UE) 2020/852
Poszczególne kategorie przychodów PSE zostały przeanalizowane pod względem kwalifikowalności do systematyki. Proces ten obejmował analizę działalności kwalifikujących się do systematyki zdefiniowanych w Rozporządzeniu UE 2021/2139 oraz Rozporządzeniu UE 2022/1214. W oparciu o przeprowadzoną analizę zidentyfikowano jedną działalność kwalifikującą się do systematyki:
CCM 4.9.
|
Przesył i dystrybucja energii elektrycznej
|
Wskazana powyżej działalność została przeanalizowana w odniesieniu do kryteriów technicznych określonych dla tej działalności w Rozporządzeniu UE 2021/2139. Analiza została przeprowadzona przez zespół projektowy, w którego skład wchodzili przedstawiciele poszczególnych jednostek. Wymagania poszczególnych kryteriów technicznych były konsultowane i potwierdzane z osobami w poszczególnych jednostkach posiadających odpowiednią wiedzę, umożliwiającą potwierdzenie czy dane kryterium techniczne zostało spełnione.
PSE jest częścią europejskiego systemu energetycznego, spełnia zatem kryterium 1.a) „system stanowi wzajemnie połączony system europejski, tzn. wzajemnie połączone obszary regulacyjne państw członkowskich, Norwegii, Szwajcarii i Zjednoczonego Królestwa, oraz jego systemy podporządkowane”
Zgodnie z technicznymi kryteriami kwalifikacji „Infrastruktura przeznaczona do tworzenia przyłącza bezpośredniego lub rozbudowy istniejącego bezpośredniego połączenia podstacji lub sieci z elektrownią, która emituje gazy cieplarniane w ilości większej niż 100 g ekwiwalentu dwutlenku węgla/kWh, mierzone w oparciu o cykl życia, jest niezgodna z wymogami”. W ramach oceny zgodności przyjęto, że polski i europejski system energetyczny są na ścieżce dekarbonizacji, nie są zatem tworzone lub rozbudowywane nowe przyłącza z elektrowniami wytwarzającymi energię ze źródeł wysokoemisyjnych. Równocześnie, ze względu na fakt, że istniejąca infrastruktura przyłączeniowa, nie była tworzona oddzielnie dla źródeł wysokoemisyjnych i nisko lub zeroemisyjnych, nie jest możliwe wydzielenie w ramach istniejącej infrastruktury w jakim zakresie spełnia ona przytoczoną przesłankę wyłączeniową. Dlatego też, przyjmując wskazany powyżej kierunek rozwoju energetyki w stronę energetyki zeroemisyjnej, przyjęto, że 100% infrastruktury przeznaczonej do tworzenia przyłącza bezpośredniego jest zgodna z wymogami.
Dlatego też 100% przychodów powiązanych z działalnością CCM 4.9. Przesył i dystrybucja energii elektrycznej oceniono jako zgodny z taksonomią.
Wkład w realizację wielu celów, degazgregacja kluczowych wskaźników wyników
Nie dotyczy. Nie zidentyfikowano obrotu z działalności przyczyniającej się do realizacji więcej niż jednego celu środowiskowego. Kluczowy wskaźnik wyników nie został zdezagregowany.