WPŁYW NA ŚRODOWISKO I DZIAŁANIA NA RZECZ KLIMATUTaksonomia UE

Taksonomia UE, czyli regulacje wprowadzone Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2020/852/UE, są syste­mem klasyfikacji, ustanawiającym listę zrównoważonych środowiskowo działań gospodarczych. Na mocy rozpo­rządzenia w sprawie Taksonomii Komisja Europejska opracowała faktyczny wykaz działań zrównoważonych pod względem środowiskowym, określając techniczne kryteria kwalifikacyjne dla każdego celu środowiskowego za pomocą aktów delegowanych. Taksonomia UE to system umożliwiający jednolitą klasyfikację działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. To system, który ma wspierać inwestorów w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

Polskie Sieci Elektroenergetyczne nie podlegają obowiązkowi ujawnianiu danych na mocy Rozporządzenia UE nr 2020/852. Ujawnienia zostały przygotowane i ujawnione dobrowolnie.

Poniżej, zgodnie z art. 8 Rozporządzenia UE 2020/852 (Taksonomia) zostały przedstawione informacje na temat tego, w jaki sposób i w jakim stopniu działalność PSE jest związana z działalnością gospodarczą, która kwalifikuje się jako zrównoważona środowiskowo (działalność zgodna z systematyką). Bezpośrednią podstawą dla sposobu kalkulacji wskaźników oraz prezentowania danych są: w.w. Rozporządzenie wraz z Rozporządzeniem Delegowanym Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Akt Delegowany określający techniczne kryteria kwalifikacji, który został zaktualizowany przez Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2023/2485 z dnia 27 czerwca 2023 r.), Rozporządzeniem Delegowanym Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r. (Akt Delegowany do art. 8 Taksonomii), Rozporządzeniem Delegowanym Komisji (UE) 2022/1214 z dnia 9 marca 2022 r. (Akt Delegowany w zakresie działalności związanej z energią jądrową i gazem ziemnym) oraz Rozporządzeniem Delegowanym Komisji (UE) 2023/2486 z dnia 27 czerwca 2023, uzupełniającym Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 oraz zmieniające Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2021/2178.

Kluczowe wskaźniki wyników zostały przygotowane zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w rozporządzeniu delegowanym UE 2021/2178, zgodnie z najlepszą wiedzą i przy zachowaniu należytej staranności.

Ocena zgodności działalności gospodarczej z systematyką, w ramach poszczególnych kluczowych wskaźników wyników została przeprowadzona w oparciu o kryteria techniczne określone w aktach delegowanych UE 2021/2139, 2022/1214, 2023/2485. W ramach procesu oceny kwalifikowalności do taksonomii uwzględniono także Rozporządzenie 2023/2486.

Minimalne gwarancje

PSE spełniają minimalne gwarancje o których mowa w artykule 18 Rozporządzenia UE 2020/852.

Ocena zgodności z Minimalnymi Gwarancjami w PSE obejmowała przegląd istniejących w organizacji dokumentów, procesów oraz podejmowanych działań w odniesieniu do dwóch dokumentów referencyjnych:

1. Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych dotyczące odpowiedzialnego prowadzenia działalności biznesowej

W odniesieniu do wymagań Wytycznych zespół projektowych dokonał przeglądu istniejących w organizacji dokumentów oraz procesów w oparciu o poniższe pytania odzwierciedlające wymagania w zakresie procesu należytej staranności:

  • Czy zagadnienia dotyczące odpowiedzialnego prowadzenia działalności biznesowej są włączone do zasad i systemów zarządzania?
  • Czy w organizacji istnieje proces identyfikacji i oceny faktycznych i potencjalnych negatywnych skutków (w tym na człowieka i środowisko) związanych z działalnością, produktami lub usługami przedsiębiorstwa?
  • Czy w organizacji istnieją procedury i narzędzia umożliwiające wstrzymanie negatywnych skutków działalności na człowieka i środowisko, zapobieganie im lub ich łagodzenie?
  • Czy w organizacji istnieje proces monitorowanie wdrażania i wyników wdrażania mechanizmów należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju?
  • Czy organizacja posiada procedurę dotyczącą informowanie o sposobie postępowania w przypadku wystąpienia negatywnych skutków?
  • Czy organizacja posiada procedurę, która - w stosownych przypadkach – umożliwia podejmowanie odpowiednich działań zaradczych lub współpraca przy działaniach zaradczych?                                               

2. Final Report on Minimum Safeguards

Drugim dokumentem referencyjnym, który uwzględniono w ocenie jest dokument Final Report on Minimum Safeguards autorstwa Platform On Sustainable Finance opublikowany w październiku 2022, który wskazuje jako niespełnienie Minimalnych Gwarancji wystąpienie przynajmniej jednej z dwóch przesłanek w ramach czterech obszarów działań:

  • Prawa człowieka
  • Korupcja
  • Podatki
  • Uczciwa konkurencja

W ramach analizy dokonano przeglądu dokumentów wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych, w tym bazy zgłoszeń Krajowych Punktów Kontaktowych OECD i stwierdzono, że żadna ze wskazanych przesłanek nie występuje.

1.1. KPI OBRÓT

W oparciu o analizę segmentów poszczególnych działalności, PSE dokonały analizy przychodów osiągniętych w 2023 roku i przyporządkowały ich odpowiednią część do działalności kwalifikujących do Taksonomii. Dane dotyczące przychodów ze sprzedaży pochodzą z ewidencji finansowo-księgowej i są zgodne z danymi w Sprawozdaniu finansowym.

Alokacja przychodów i kosztów według Taksonomii była możliwa dzięki wdrożeniu w 2019 r. nowego modelu kontrolingowego, ułatwiającego wieloaspektową analizę wyników finansowych. Głównym produktem był zmieniony układ obiektów kontrolingowych, w tym miejsc powstawania kosztów. Nowe obiekty kontrolingowe w lepszy i bardziej precyzyjny sposób odzwierciedlają funkcjonowanie naszej organizacji, co pozwala na bardziej precyzyjne analizy dotyczące działalności poszczególnych obszarów spółki. Analiza wykazała, że 99,85 proc. skonsolidowanych przychodów spółki uzyskiwana jest z działalności gospodarczych kwalifikujących się do Taksonomii.

Działalność związana z energią jądrową i gazem ziemnym

Działalność gospodarcza zgodna z systematyką (mianownik)

Działalność gospodarcza zgodna z systematyką (licznik)

Działalność gospodarcza kwalifikująca się do systematyki, ale niezgodna z systematyką

Działalność gospodarcza niekwalifikująca się do systematyki

Zasady Rachunkowości

Podstawą do obliczenia kluczowego wskaźnika wyników dla Obrotu (KPI Obrót) było sprawozdanie finansowe PSE za rok 2023 przygotowane zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości (MSSF). Jako mianownik wskaźnika zostały przyjęte przychody netto ze sprzedaży z ww. sprawozdania.

Następnie w oparciu o zapisy Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. PSE dokonały analizy poszczególnych segmentów działalności, które zostały przyporządkowane do dwóch kategorii:

  • kategoria I – skupiająca obszary działania spółki kwalifikujące się do Taksonomii,
  • kategoria II – skupiająca obszary działania spółki, które nie kwalifikują się do Taksonomii. 

Ze względu na fakt, że PSE są operatorem systemu przesyłowego (OSP) - zdefiniowanym w ustawie Prawo energetyczne - jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii elektrycznej do obszarów kwalifikujących się do Taksonomii zaliczone zostały przychody zgodne z definicją Taryfy dla energii elektrycznej na rok 2023 za:

  • usługi przesyłania energii elektrycznej siecią przesyłową (opłata sieciowa stała i zmienna),
  • korzystanie z krajowego systemu elektroenergetycznego (opłata jakościowa), 
  • prowadzenie rozliczeń z tytułu wymiany energii elektrycznej między krajowym systemem elektroenergetycznym a systemami elektroenergetycznymi państw niebędących członkami Unii Europejskiej (opłata rynkowa),
  • udostępnianie krajowego systemu elektroenergetycznego (opłata przejściowa),
  • zapewnianie dostępności energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w krajowym systemie elektroenergetycznym (opłata OZE),
  • zapewnianie dostępności energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (opłata kogeneracyjna),
  • pozostawanie w gotowości do dostarczania mocy elektrycznej do systemu elektroenergetycznego i dostarczania tej mocy do systemu w okresach zagrożenia (opłata mocowa),
  • przyłączenie do sieci przesyłowej (opłata przyłączeniowa),
  • przychody ze sprzedaży energii elektrycznej na Rynku Bilansującym w ramach fizycznej realizacji zawartych przez uczestników umów kupna/sprzedaży energii i bilansowania w czasie rzeczywistym zapotrzebowania na energię elektryczną z jej produkcją w krajowym systemie elektroenergetycznym (KSE),
  • uzyskiwanych w ramach międzyoperatorskiego mechanizmu kompensat kosztów tranzytu (ITC),
  • uzyskiwanych z dostaw operatywnych w ramach międzyoperatorskiej wymiany międzysystemowej,
  • udostępnianie zdolności przesyłowych na połączeniach wzajemnych na przekroju synchronicznym (połączenia z Niemcami, Czechami i Słowacją) oraz na połączeniach wzajemnych niesynchronicznych (połączenia ze Szwecją i Litwą) oraz połączeniu z Ukrainą.

PSE, jako operator systemu przesyłowego prowadzą także działalność pozostałą, która stanowi marginalną część prowadzonej działalności. Przyjęło zasadę istotności, wg której zdarzenia występujące w przedsiębiorstwie, które nie wpływają znacząco na sytuację majątkową i finansową jednostki nie zostaną uwzględnione w Taksonomii. Dla określenia progu istotności zastosowano wskaźnik procentowy. Określenie progu istotności procentowo bazuje na wielkości przychodów ogółem ze sprzedaży.  Ustalono, że próg istotności wynosi powyżej 1 proc. przychodów ogółem spółki. Przychody z działalności pozostałej wyniosły 0,15 proc. przychodów ogółem, zatem zostały ujęte w kategorii II skupiającej obszary działania spółki niekwalifikujące się do Taksonomii.

W oparciu o opisaną poniżej ocenę zgodności z Rozporządzeniem UE 2020/852 zidentyfikowano przychody z działalności kwalifikujących się do taksonomii.

Informacje na temat oceny zgodności z rozporządzeniem (UE) 2020/852

Poszczególne kategorie przychodów PSE zostały przeanalizowane pod względem kwalifikowalności do systematyki. Proces ten obejmował analizę działalności kwalifikujących się do systematyki zdefiniowanych w Rozporządzeniu UE 2021/2139 oraz Rozporządzeniu UE 2022/1214. W oparciu o przeprowadzoną analizę zidentyfikowano jedną działalność kwalifikującą się do systematyki:

CCM 4.9.

Przesył i dystrybucja energii elektrycznej

Wskazana powyżej działalność została przeanalizowana w odniesieniu do kryteriów technicznych określonych dla tej działalności w Rozporządzeniu UE 2021/2139. Analiza została przeprowadzona przez zespół projektowy, w którego skład wchodzili przedstawiciele poszczególnych jednostek. Wymagania poszczególnych kryteriów technicznych były konsultowane i potwierdzane z osobami w poszczególnych jednostkach posiadających odpowiednią wiedzę, umożliwiającą potwierdzenie czy dane kryterium techniczne zostało spełnione.

PSE jest częścią europejskiego systemu energetycznego, spełnia zatem kryterium 1.a) „system stanowi wzajemnie połączony system europejski, tzn. wzajemnie połączone obszary regulacyjne państw członkowskich, Norwegii, Szwajcarii i Zjednoczonego Królestwa, oraz jego systemy podporządkowane”

Zgodnie z technicznymi kryteriami kwalifikacji „Infrastruktura przeznaczona do tworzenia przyłącza bezpośredniego lub rozbudowy istniejącego bezpośredniego połączenia podstacji lub sieci z elektrownią, która emituje gazy cieplarniane w ilości większej niż 100 g ekwiwalentu dwutlenku węgla/kWh, mierzone w oparciu o cykl życia, jest niezgodna z wymogami”. W ramach oceny zgodności przyjęto, że polski i europejski system energetyczny są na ścieżce dekarbonizacji, nie są zatem tworzone lub rozbudowywane nowe przyłącza z elektrowniami wytwarzającymi energię ze źródeł wysokoemisyjnych. Równocześnie, ze względu na fakt, że istniejąca infrastruktura przyłączeniowa, nie była tworzona oddzielnie dla źródeł wysokoemisyjnych i nisko lub zeroemisyjnych, nie jest możliwe wydzielenie w ramach istniejącej infrastruktury w jakim zakresie spełnia ona przytoczoną przesłankę wyłączeniową. Dlatego też, przyjmując wskazany powyżej kierunek rozwoju energetyki w stronę energetyki zeroemisyjnej, przyjęto, że 100% infrastruktury przeznaczonej do tworzenia przyłącza bezpośredniego jest zgodna z wymogami.

Dlatego też 100% przychodów powiązanych z działalnością CCM 4.9.  Przesył i dystrybucja energii elektrycznej oceniono jako zgodny z taksonomią.

Wkład w realizację wielu celów, degazgregacja kluczowych wskaźników wyników 

Nie dotyczy. Nie zidentyfikowano obrotu z działalności przyczyniającej się do realizacji więcej niż jednego celu środowiskowego. Kluczowy wskaźnik wyników nie został zdezagregowany.

1.2. KPI CAPEX

Działalność związana z energią jądrową i gazem ziemnym

Działalność gospodarcza kwalifikująca się do systematyki, ale niezgodna z systematyką

Działalność gospodarcza niekwalifikująca się do systematyki

Zasady rachunkowości

Podstawą do kalkulacji KPI Capex było sprawozdanie finansowe PSE S. A. za rok zakończony 31 grudnia 2023 r. – jako mianownik przyjęto koszty rozliczane w oparciu o:

a) MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe, pkt 73 lit. e) ppkt (i) oraz (iii);

b) MSR 38 Wartości niematerialne, pkt 118 lit. e) ppkt (i);

c) MSR 40 Nieruchomości inwestycyjne, pkt 76 lit. a) i b) (w przypadku modelu wartości godziwej);

d) MSR 40 Nieruchomości inwestycyjne, pkt 79 lit. d) ppkt (i) oraz (ii) (w przypadku modelu opartego na cenie nabycia lub koszcie wytworzenia);

e) MSR 41 Rolnictwo, pkt 50 lit. b) oraz e);

f) MSSF 16 Leasing, pkt 53 lit. h).

W oparciu o opisaną poniżej ocenę zgodności z Rozporządzeniem UE 2020/852 zidentyfikowano nakłady kwalifikujące się do taksonomii.

Informacje na temat oceny zgodności z rozporządzeniem (UE) 2020/852

Poszczególne kategorie nakładów inwestycyjnych PSE S.A. zostały przeanalizowane zgodnie z zapisami z Rozporządzenia UE 2021/2178, załącznik I, pkt. 1.1.2.2., w celu ustalenia, czy spełniają jedno z poniższych warunków:

  1. dotyczą aktywów lub procesów związanych z działalnością gospodarczą zgodną z systematyką
  2. są częścią planu mającego na celu rozszerzenie działalności gospodarczej zgodnej z systematyką lub umożliwieniedziałalności gospodarczej kwalifikującej się do systematyki dostosowanie się do systematyki („plan dotyczący nakładówinwestycyjnych”)
  3. dotyczą zakupu produktów z działalności gospodarczej zgodnej z systematyką oraz indywidualnych środków umożliwiających docelowej działalności stanie się niskoemisyjną lub umożliwiających jej ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, w szczególności rodzajów działalności wymienionych w pkt 7.3 do 7.6 załącznika I do aktu delegowanego w sprawie klimatu, jak również innych rodzajów działalności gospodarczej wymienionych w aktach delegowanych przyjętychzgodnie z art. 10 ust. 3, art. 11 ust. 3, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 2 lub art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE)2020/852, i pod warunkiem że środki te zostaną wdrożone i uruchomione w ciągu 18 miesięcy.

W oparciu o przeprowadzoną analizę, nakłady powiązane z działalnością CCM 4.9. Przesył i dystrybucja energii elektrycznej, która została wykazana jako zgodna w KPI Obrót, zostały uznane za zgodne z taksonomią, zgodnie z warunkiem a) wskazanym powyżej. Są to nakłady inwestycje ponoszone na zadania inwestycyjne ujęte w przyjętym przez spółkę Planie Zamierzeń Inwestycyjnych na lata 2022-2026 wynikające z Planu Rozwoju Sieci Przesyłowej.

Wkład w realizację wielu celów, dezagregacja kluczowych wskaźników wyników

Nie dotyczy. Nie identyfikowano nakładów inwestycyjnych powiązanych z działalnością przyczyniającą się do realizacji więcej niż jednego celu środowiskowego. Kluczowy wskaźnik wyników nie został zdezagregowany.

1.3. KPI OPEX

Działalność związana z energią jądrową i gazem ziemnym

Działalność gospodarcza zgodna z systematyką (mianownik)

Działalność gospodarcza zgodna z systematyką (licznik)

Działalność gospodarcza kwalifikująca się do systematyki, ale niezgodna z systematyką

Działalność gospodarcza niekwalifikująca się do systematyki

Wskaźnik ustalono, dzieląc sumę wydatków operacyjnych związanych z działalnością kwalifikującą się do systematyki Taksonomii przez wydatki ogółem w zakresie ww. kategorii kosztowych.

Według przeprowadzonej kalkulacji w roku sprawozdawczym 97,9 proc. łącznych wydatków operacyjnych stanowiły wydatki kwalifikujące się do Taksonomii.

Odsetek kosztów operacyjnych związanych z działalnością niekwalifikującą się do systematyki Taksonomii wyniósł 2,1 proc.

Zasady rachunkowości

Podstawą do obliczenia mianownika KPI Opex zgodnie z zapisami Załącznika nr 1 do Rozporządzenia 2021/2178 było wyodrębnienie z kosztów ogólnych PSE S.A. bezpośrednich, nieskapitalizowanych wydatków, na podstawie sprawozdania finansowego PSE S.A.  za rok zakończony 31 grudnia 2023 r., związanych z:

  • pracami badawczo-rozwojowymi,
  • działaniami w zakresie renowacji budynków,
  • leasingiem krótkoterminowym,
  • konserwacją i naprawami oraz
  • wszelkimi innymi bezpośrednie wydatki związane z bieżącą obsługą składników rzeczowych aktywów trwałych przez przedsiębiorstwo lub osobę trzecią, którym zlecono na zasadzie outsourcingu działania niezbędne do zapewnienia ciągłego i efektywnego funkcjonowania tych aktywów

Wydatki operacyjne i koszty operacyjne rozumiane są tożsamo.

Ze względu na brak możliwości przypisania pojedynczej pozycji kosztowej w ramach danego rodzaju kosztów, spółka zaliczyła do mianownika tylko te rodzaje kosztów, które w całości lub w większości można przypisać do mianownika.

Przyjęto poniższe kategorie kosztowe zgodnie z wytycznymi opisanymi w Rozporządzeniu:

W oparciu o opisane założenia zidentyfikowano wydatki kwalifikujące się do taksonomii.

Informacje na temat oceny zgodności z rozporządzeniem (UE) 2020/852

Poszczególne kategorie wydatków operacyjnych PSE, ujęte w mianowniku kluczowego wskaźnika wyników zostały przeanalizowane zgodnie z zapisami Rozporządzenia UE 2021/2178, w celu ustalenia, czy spełniają jedno z poniższych warunków:

a. dotyczą aktywów lub procesów związanych z działalnością gospodarczą zgodną z systematyką, w tym szkolenia i inne potrzeby związane z dostosowaniem zasobów ludzkich oraz bezpośrednie koszty nieskapitalizowane, które przedstawiają badania i rozwój

b. są częścią planu mającego na celu rozszerzenie działalności gospodarczej zgodnej z systematyką lub umożliwieniedziałalności gospodarczej kwalifikującej się do systematyki dostosowanie się do systematyki („plan dotyczący nakładówinwestycyjnych”) zgodnie z warunkami określonymi w akapicie drugim niniejszego pkt 1.1.2.2;

c. dotyczą zakupu produktów z działalności gospodarczej zgodnej z systematyką oraz indywidualnych środków umożliwiających docelowej działalności stanie się niskoemisyjną lub umożliwiających jej ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, w szczególności rodzajów działalności wymienionych w pkt 7.3 do 7.6 załącznika I do aktu delegowanego w sprawie klimatu, jak również innych rodzajów działalności gospodarczej wymienionych w aktach delegowanych przyjętychzgodnie z art. 10 ust. 3, art. 11 ust. 3, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 2, art. 14 ust. 2 lub art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE)2020/852, i pod warunkiem, że środki te zostaną wdrożone i uruchomione w ciągu 18 miesięcy.

W oparciu o przeprowadzoną analizę wydatki powiązane z działalnością 4.9. związane z działalnością zgodną z taksonomią, która została wykazana jako zgodna w KPI Obrót, zostały uznane za zgodne, zgodnie z warunkiem a) wskazanym powyżej.

PSE nie posiadają planu nakładów inwestycyjnych spełniającego warunek b) wskazany powyżej. Nie zidentyfikowano także wydatków operacyjnych spełniających warunek c) wskazany powyżej.

Wkład w realizację wielu celów, dezagregacja kluczowych wskaźników wyników

Nie dotyczy. Nie identyfikowano wydatków operacyjnych powiązanych z działalnością przyczyniającą się do realizacji więcej niż jednego celu środowiskowego. Kluczowy wskaźnik wyników nie został zdezagregowany.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dopasowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz tutaj